2011-07-31

Csemegeuborka



Nem tudom ki, hogy van vele, de én amióta először - néhány éve - megpróbálkoztam a zöldségek és gyümölcsök házi tartósításával , amely ma már nemcsak befőtt és savanyúság eltevést jelent, hanem, aszalást, lekvár-és dzsemkészítést, gyümölcskocsonya-főzést is, azóta, ha megjelennek az első szezonális zöldségek és gyümölcsök a piacon, vagy valami megérik a kertben, rögtön megindul a fantáziám: mi legyen belőle. Az első ilyen savanyúság minden évben a kovászos uborka, és a sort valamikor októberben a kerámia hordóba begyalult káposzta zárja.
Természetesen ez nagyon sok munka, de megéri a fáradságot, mert semmivel össze nem hasonlítható ízeket tudunk télen is az asztalra varázsolni. Persze azért kell egy pár jó recept és ötlet. Én a pikáns, fűszeres savanyúságokat, a valamivel „megbolondított” dzsemeket, befőtteket preferálom, és ami szerintem a legfontosabb, semmilyen tartósítószert nem használok. A nyersen, vagy alkoholban eltett gyümölcsöket, szörpöket a cukor vagy az alkohol tartósítja, a többit sterilizálom. Szilvát, paradicsomot - kuktában. Ezt a kuktás ötletet Zilahy Ágnes: „A Befőttekről ” című könyvében találtam, és csodálatos módszernek tartom.
A csemege uborka mindannyiunk nagy kedvence, tehát hajrá!
 

Elkészítése az alábbi módszerrel gyerekjáték, fűszerezése, ízlés szerint.
 

Az uborkákat alaposan megmosom. Az előkészített üvegek aljára különféle fűszereket rakok. Ez általában bors, mustármag, tormaszeletek, tormalevél, kapor, borsikafű, meggylevél, babérlevél. Természetesen ezek közül egy-kettő el is hagyható, a fűszerezés üvegenként is lehet más-más. Ezért is tartom ezt a módszert nagyszerűnek. Ezekre a fűszerekre, levelekre rakom aztán az uborkákat, melyek közé chilipaprikát is teszek. Ez is opcionális. Az üveg méretétől függ a cukor, a só és az ecet mennyisége. Általában szabvány 750 ml-s üvegeket használok, és ezeknél minden üvegbe az uborkákra szórok 1 csapott ek sót, egy normál ek cukrot, ráöntök 30 ml, 10 %-os ecetet, és az egészet felöntöm hideg vízzel. Kész. Az üvegeket lefedem, 10-12 percig sterilizálom, a vízből kivéve 1-2 percre fejre állítom, és utána másnapig száraz dunsztban hagyom kihűlni.
Ha kisebb vagy nagyobb üvegeket használok, akkor a fűszerek, a só, a cukor és az ecet mennyiségét arányosan csökkentem vagy növelem. 


6 megjegyzés:

Vicuska írta...

Ugyanezeket a fűszereket használom én is! Kuktában dzsemet főztem már be, nagyon praktikus megoldás :)

wanna írta...

Ennél a receptnél azt szeretem, hogy (nem mintha megoldhatatlan feladatot jelentene kiszámolni :D), de nem kell előre kiszámolni mennyi felöntőlevet készítsek. Ez így egyszerűbb. Az csapi víz is jó, de én általában szűrt vizet használok.

Gyöngyös írta...

Igazi gyongyszemeket talaltam itt,s nagyon jo otleteket.
koszonet ertuk,
Udvozlettel Gyongyos

wanna írta...

Örülök Gyöngyös és köszönöm, remélem a továbbiakban is találsz kedvedre való receptet.

Kékmadár írta...

Szia, a sterilizálás alatt mit értesz pontosan? A lezárt üvegeket beteszed a kuktába vízzel és lezárod, ugyanúgy mintha főznél benne: És sípolástól kezdve számítod az időt? Köszönöm!

wanna írta...

Szia Kékmadár!
Örülök kérdésednek!
Kuktában csak az alábbi módon eltett paradicsomot sterilizálom/gőzölöm:
http://relaxotour.blogspot.hu/2011/09/paradicsom-telire-kuktaban.html

Az uborkát és a többi zöldséget (ha nem száraz dunsztban készítem) pedig a következők szerint:

Egy fazékba egy textilre rakom a sterilizálandó/gőzölendő még nem teljesen lezárt üvegeket (az üvegre csak ráhelyezem a lapkát, véglegesen csak azután csavarom rá, miután kivettem a gőzből) és felöntöm hideg vízzel, úgy, hogy a víz kb. az üvegek ¾-ig érjen, a fazekat ezután lefedem és a víz felforrásától számítva 10-12 percig gőzölöm.
Az uborkánál speciel az a mérvadó idő, hogy mikor változik meg az élénk zöld színe kicsit sárgásra.

Üdv
wanna