2011-10-02

Padlizsánkrém, ajvár, zakuszka



A padlizsán Kelet-Indiából származik, akárcsak a paradicsom és a paprika, a burgonyafélék családjába tartozik, régi szakácskönyvekben törökparadicsom, illetve tojásgyümölcs néven említik. Tojás formájú termése lehet lila, sárga, fehér. A zsenge példányok héja és magva is ehető. Nagyon ízletes zöldség, jellemzője a kellemesen kesernyés íz, nagyon sokféle étel készíthető belőle.
Kalóriatartalma alacsony, ezért zsírszegényen elkészítve diétázóknak is ideális, bármilyen zöldséggel, hússal társítható. A padlizsánt sütéskor előre, főzéskor puhulás után kell sózni. Nagy kedvencem a padlizsánból és paprikából készített balkáni ajvár, az erdélyi padlizsánkrém, számomra rejtély, hogy miért, de Erdély-szerte zakuszkának nevezik. Ha az oroszok neveznék így, még megérteném, ugyanis oroszul előételt jelent. Vagy éppen ezért? Az erdélyi zakuszkának is nagyon sok változata van, elmondható róla, hogy „mindenki másképp csinálja”, másképp fűszerezi, süti, vagy főzi. Én az alábbiak szerint készítem, nekem nagyon bevált ez a szabad tűzön való sütés.
 

Hozzávalók: 2 kg paprika, 2 kg padlizsán, 0,5 kg paradicsom, 0,6 kg hagyma, 2 gerezd fokhagyma, só, bors, 2 babérlevél, 1,5 dcl olaj, 1 tk méz
 

Elkészítés:


A padlizsánokat, a paprikákat és a hagymákat egészben, héjastul szabad tűzön megsütöttem. Ettől a kapott füsttől lesz a padlizsánkrém igazán különleges. Míg a zöldségek sültek, a paradicsomot kis kockára vágtam, előzőleg forró, majd hideg vízbe dobva, héját eltávolítottam. Amikor a zöldségek megsültek, akkor lehúztam a paprika és padlizsán héját, kiszedtem a paprika magházát és magját, meghámoztam és feldaraboltam a hagymát, és a paradicsommal együtt egy nagy lábasban az egészet botmixerrel pürésítettem. Fűszereztem sóval, borssal, beletettem a fokhagymát a babérlevelet, a mézet és hozzáöntöttem az olajat. Folyamatos keverés mellett addig főztem, amíg az olaj feljött a tetejére. Ezután sterilizált üvegekbe töltöttem, és száraz dunsztban hagytam kihűlni. 

6 megjegyzés:

trollanyu írta...

Te aztán tényleg felkészülsz a télre:) Padlizsánkrémet én is szoktam készíteni, a zakuszkáig most sem jutottam el.

Petra írta...

Gyönyörű ez a fotó! A zakuszkáról már annyi helyen olvastam, ideje lenne kipróbálnom. :)))

wanna írta...

Trollanyu, jól látod a helyzetet, semmit nem bízok a véletlenre :), de az igazság az, hogy olyan csodás és olcsó az idén a zöldség, hogy mindig találok valamit a piacon, ami üvegbe kívánkozik.
A zakuszkát, amióta először megkóstoltam, mindig el akartam készíteni, de csak tavaly sikerült először, az viszont olyan jól, hogy most már nem hagynám ki. Egy igazi Jolly Joker, uzsonnára, vacsorára ...

wanna írta...

Köszi a dicséretet Petra!
A zakuszkát igazán érdemes kipróbálni, nem bonyolult az elkészítése és nagyon különleges.
Én korábban vásároltam bioboltban is, de egyik sem közelíti meg ezt.

Turák Kinga írta...

ha minden jól megy, még jövő héten készül egy adag zakuszka! Tegnap jártunk a padlizsán lelőhelyen, hétvégére "rendeltek" vissza minket!!! Nagyon finom, érdemes vele dolgozni!

wanna írta...

Hello Kinga! Az az igazi, ha valakinek "padlizsán lelőhelye" van.
Te hogy készíted a zakuszkát?