2011-09-06

Sertéscsíkok zöldségekkel wokban



Méltán népszerű az egész világon a kínai, thai konyha, érdekes ízek, különleges zöldségek és alapanyagok, fűszerezés. De igazán finom kínait itthon, szerintem, csak nagyon jó éttermekben - vannak -?, vagy különleges szerencsével ehetünk. A gyorséttermekben kínált "kínai" nem az igazi, mert a kínai nem egyenlő az égetően csípős, egyenízű, pláne előre elkészített fogásokkal. A lényeg mindig a friss alapanyagokon, a gyors elkészítésen, a frissességen és a fűszerezésen áll vagy bukik.
Otthoni körülmények között nem könnyű feladat elé állítjuk magunkat, ha jó kínait szeretnénk készíteni. Tanácsokat viszont kínai, thai szakácsoktól a neten is találunk, aprónak tűnő, de nagyon fontos módszereket, fogásokat elleshetünk. A wokban sütés legfontosabb része maga a wok. Igazán jó étel csak vas, nagyon forró wokban készíthető, a teflon bevonatú serpenyők itt inkább hátrányt, mint előnyt jelentenek. Összegezve a titok: nagyon forró wok (nagy láng), friss, jó minőségű alapanyagok, fűszerek. Egyszerűnek tűnik, de közel sem az, viszont próbálkozni érdemes, mert ha nem is "olyat", mint az éttermekben, de azért nagyon finom ételeket készíthetünk otthon is, és, mint korábban már írtam: kísérletezni jó. Ehhez az ételhez az inspirációt és bátorítást ebből az írásból merítettem. Vagyis elképzeltem egy wok-ételt, a most szezonális, mindenhol elérhető zöldségekből és sertéshúsból. Milyen lett? Kínai, thai, valami egészen más, most ez úgy tűnik, teljesen indifferens, mert az eredmény számít, és az étel nagyon finom lett.
 

Hozzávalók: 0,5 kg sertés comb, 1 cukkini, 1 padlizsán, 2 kaliforniai paprika, 1 chili, 1 hagyma, friss oregánó, napraforgóolaj a sütéshez
- a hús pácolásához: 3-4 ek száraz sherry, 2-3 ek barna szójaszósz, 1 ek worcestershire szósz, 1 tk tabasco, 1-2 gerezd szétnyomott fokhagyma, 1 tk barna nádcukor vagy méz, frissen őrölt só, bors
 

Elkészítés:
Egy tálban összekevertem a páclé hozzávalóit és ebbe beleforgattam az először vékony szeletekre, majd csíkokra vágott húst. Lefedtem és 3-4 órára a hűtőbe tettem. Sütés előtt kockára vágtam a padlizsánt, a cukkinit, a paprikát és nem túl vékony szeletekre a hagymát. Mindent elő kell készíteni, mert aztán nagyon gyorsan kell dolgoznunk, ez a gyorsaság is a wokban sütés "titkai" közzé tartozik.

Felforrósítottam a wok-ot. A húsról felitattam a páclevet és nagyon forró olajon megsütöttem, több részletben, mert egyszerre csak annyi hús süthető, amennyi a serpenyő alján egy rétegben elfér. Ezután megsütöttem a zöldségeket, sóztam, borsoztam, belevágtam egy chilit, pár szál apróra vágott friss oregánót. A húst visszatettem a wokba a zöldségekhez, párszor átforgattam és azonnal tálaltam. Ez tényleg csak forrón az igazi. 

 

2 megjegyzés:

trollanyu írta...

Hmmm, imádjuk:) Családilag egyöntetűleg mindenki szereti, mindegy, hogy kínai vagy vietnami, thai, minden jöhet. Isteni és szerintem nagyon egészséges is. Nagyon jó ez a variáció is, holnap valamit hasonlót kreálok vacsorára.

wanna írta...

Én is azért szeretem ezt módszert, mert nagyon variatív. Mindig olyan zöldségekből készítem, amilyenek éppen kéznél vannak, a hangsúly a fűszerezésen, a frissességen és a gyors elkészítésen van. Látványos és szép!