2011-07-02

Laposhal kapribogyós vajmártással és tört burgonyával




Ha péntek, akkor hal – írtam korábban. Nem tudom, ki olvasta, ki nem, kinek segített a módszer a halak beiktatásához az étrendbe, kinek nem, de nekem bevált. Már teljesen természetessé vált a péntek „halas nap”, de még mindig a legnagyobb problémát a megfelelő hal beszerzése okozza. Na, nem vagyunk éppen „halas nép”, gondolom ez is a 22-es csapdája, nem nagyon fogyasztjuk, mert nincs választék, nincs választék, mert nem fogyasztjuk. Reménykedjünk, hogy, ha lassan is, de változik a helyzet.
Mai ajánlatom laposhal kapribogyós vajmártással és tört burgonyával, az eredeti recept itt található.
A laposhal (halibut) csodálatos ízű, fehér húsú hal. Legutóbb avokádós-újkrumplis halsalátát készítettem belőle, azelőtt pedig grilleztem.
 

Hozzávalók: 2 szelet (4 filé) laposhal, olívaolaj, 0,5 kg újkrumpli, 25 g vaj, petrezselyemzöld, só
- a mártáshoz: 1 ek fehér borecet, 0,5 dcl száraz fehér bor, 2 shalotta, 100 g vaj, 1 ek kapribogyó, só ízlés szerint
 

Elkészítés:
A krumplit sós vízben megfőztem, közben elkészítettem a mártást.

Az ecet és a bor keverékében megpároltam az apróra vágott hagymát, hogy a folyadék mennyisége harmadára visszapárolódjon, ezután fokozatosan hozzáadtam a kis kockákra vágott, jéghideg vajat, sóztam és alacsony hőfokon mártássá főztem, a végén belekevertem a kapribogyót és melegen tartottam.
Az eredeti „beurre blanc” („fehér vaj”) híres francia mártáshoz a hagymát sokkal apróbbra kell vágni, és egyes esetekben még tejszínt is adnak hozzá. Száraz bor gyanánt tokaji száraz furmintot használtam.
Ezután az olívaolajban, melyhez egy kis kocka vajat adtam, megsütöttem a halat. Oldalanként 3 perc alatt szép aranybarnára sült. Ha nem filét, hanem szeletet sütök, akkor a hal bőrének eltávolítása a vörös sügérnél leírtak szerint történik.
Tálaláskor a krumplit villával és kevés vajjal összetörtem, hozzákevertem az apróra vágott petrezselyemzöldet, és erre raktam a halat, melyet a mártással leöntöttem. A tokaji furmint most sem maradhatott el. 

 

6 megjegyzés:

trollanyu írta...

Nagyon tetszik a recepted, halibut-ot még nem fogtunk sosem, de saját fogású lepényhal van a fagyasztóban. A kapribogyót is szeretem, magamnak el fogom késziteni.

mellissina2 írta...

A halat szeretném,de többször landolt szálka a mandulámban,asztaltól fel,futás a gégészetre,na azóta semmilyen érv nem hat meg.Képtelen vagyok a számba betenni.

Vicuska írta...

Hasonló kellemetlen emlék miatt évekig nem fogyasztottam halat, aztán legyőztem félelmemet, éveken át nálunk is volt "legalább heti egy alkalommal hal legyen az asztalon". A 22-es csapda létező dolog, ha nem is hetente most már, de igyekszünk betartani... Finomat készítettél!!!

wanna írta...

A kellemetlen emlékek általában idővel elmúlnak, a finom halak pedig kárpótolnak mindezekért :).

leon írta...

Ezeket szivesen kiprobalom.

nina írta...

Csábító ez a hal recept, feltétlen kipróbálom, én szeretem a halat :)