2011-05-16

Habos almatorta



Ahogy a francia előételek, a Hors d'œuvre, is különböznek a nálunk megszokottól, úgy az édességek, torták is. Kevesebb a csokoládés, vaníliás, krémes torta, ez inkább egy porhanyós vagy leveles alaptésztát jelent, rajta mindenféle gyümölcsökkel, melyekre lekvárt vagy zselét tesznek. Ezek a torták vidékenként más-más recept szerint készülnek, nagy szerepe van a szezonnak és a fantáziának. Ide tartozik a híres Tarte Tatin, a fordított almatorta is.
Bevallom, hozzám ezek a torták állnak közelebb, már csak a széles variálhatóságuk miatt is. Mivel még nem sok gyümölcs kapható, az alma meg még mindig szép és finom, egy almás tortát készítettem.

Hozzávalók:
- a tésztához: 20 dkg liszt, 12 dkg vaj, 5 dkg cukor, 1 tojás, 1 csipet só
- a töltelékhez: 4 alma, 5-6 dkg mazsola, 0,5 cl konyak, 10 dkg cukor, 1 vanília rúd, 3 tojásfehérje

Elkészítés:

A vajas tészta készítésénél alapkövetelmény, hogy hideg anyagokkal és gyorsan dolgozzunk. Először az átszitált lisztet „morzsoltam” össze a vajjal, ezután adtam hozzá a cukrot, a sót és a tojást. Gyorsan összedolgoztam, cipót formálva, fóliába csomagolva egy órára a hűtőbe tettem.
Ezután a tésztát kör alakúra kinyújtottam és kivajazott formába helyeztem úgy, hogy 2 cm pereme legyen. A tésztalapot villával megszurkáltam, sütőpapírral beborítottam, ráöntöttem fél kg szárazbabot és 180°C fokos sütőben 25 percig sütöttem. 

Közben elkészítettem a tölteléket. Az almákat meghámoztam, egyet lereszeltem, hármat pedig vékony szeletekre vágtam. A cukor felét karamellizáltam (azaz zsiradék hozzáadása nélkül addig melegítettem, amíg megolvadt és kicsit megbarnult), beletettem a reszelt almát és a konyakba áztatott mazsolát, hozzáadtam egy vaníliarúd kikapart belsejét, 2 percig együtt pároltam, ezután beletettem a felszeletelt almát, átforgattam (1 perc), megszórtam fahéjjal és félretettem. A tojásfehérjét, a maradék cukorral kemény habbá vertem.
Miután a tészta megsült, a sütőpapírt és a babot eltávolítottam, rátettem a tölteléket, beborítottam a habbal és visszatettem 5-6 percre a sütőbe, míg a hab megpirult. Nagyon szép, és nem mellesleg, finom lett, alig várom a cseresznyeszezont, mert azzal is csodás lesz. De kitűnő eperrel, málnával, szilvával, körtével, barackkal. Esetleg ki lehet próbálni befőttekkel is. 

3 megjegyzés:

Vicuska írta...

Valóban jól variálható, én is szeretem!

wanna írta...

Sőt a variációk sora nem ér véget az édes és gyümölcsös variációkkal, mert, ha sós alapot készítünk, akkor zöldségekkel is kitűnő, húsos szalonnával készítve pedig - eredeti lotaringiai Quiche Lorraine

nina írta...

Kipróbáltam, igazán kitűnő! És végre van jó alma a piacon.