2011-08-18

Egész paradicsom ecetben



A paradicsom Dél-Amerikából származó, a burgonyafélék családjába tartozó növény (zöldség), nagyon sok fajtája ismert, a legtöbb színe piros, a benne található likopin, illetve beta-karotin mennyiségétől függően. Bátran kijelenthetem, nálunk a zöldségek közül a paradicsom a legnagyobb kedvenc, a favorit, bármilyen formában, bármikor. Olyannyira, hogy ha egy különlegesebb fajtára, ízre bukkanunk, megszedjük a magját, következő évben ládában palántát nevelünk belőle, aztán kis konyhakertünkben kiültetjük, és júliusban, ha az időjárás kegyes volt hozzánk, már élvezzük is munkánk „gyümölcsét”.
Legtöbb „haszna” egészségünk szempontjából a nyersen fogyasztott paradicsomnak van, de ha sok terem - ez nálunk eddig 1x fordult elő -, vagy ha barátoktól is kapunk - ez gyakrabban -, akkor a „felesleget” aszalom, levet készítek belőle, ami közös bennük, hogy tartósítószert egyikhez sem használok. 
A mai projekt a befőzés, mivel egy jó adag gyönyörű sárga paradicsomot kaptam. 
Az orosz konyha nagy kedvence az egészben eltett paradicsom, melyet ecetes vagy csak sós változatban készítenek, csodás találmány. Ehhez apró paradicsom szükséges és viszonylag nagy üvegek. A felöntőlé mennyiségének előre való meghatározása okozhat kisebb gondot.
 

Hozzávalók: lucullus vagy más keményebb fajta paradicsom, felöntőlé
 

Felöntőlé készítésekor a következő arányokat tartom be: 1 l víz, 50 ml 10 %-os ecet, 2 ek cukor, 1 ek só
- minden üvegbe: szemes bors, kapor, babérlevél, erős paprika, egyéb fűszerek, ízlés szerint
 

Elkészítés:
Először elkészítettem a felöntőlevet, közben megmostam paradicsomokat. Az előkészített üvegekbe beleraktam a fűszereket, a paradicsomokat és felöntöttem a forró lével. Az üvegeket lezártam és egy nagy fazékban, forrástól számított 10 percig sterilizáltam (gőzöltem). A vízből kivéve 5-6 percre minden üveget a tetejére állítottam, utána száraz dunsztban hagytam kihűlni. 


11 megjegyzés:

trollanyu írta...

Ilyet még nem ettem, istenien néz ki:) Imádom a savanyúságokat, ez meg nagyon különleges.

wanna írta...

Köszi! Mi is csak tavaly először :).
Korábban csak piros vagy zöld paradicsomból készítettem savanyúságot, de a múlt évben felfedeztük magunknak ezt a sárga fajtát, nagyon finom, különleges ízű, azóta kimondottan keresem is.

Vicuska írta...

A gőzöléssel való befőzés nagy előnye, hogy nem kell tartósítószer az eltarthatóságához! Pirosat szoktam én is berakni, nagyon finom! Ezt a sárga fajtát nem ismerem ízre, anno a kertemben egy nagyon nagy fajta nőtt, szomszédomtól kaptam a tövet, nem tudom milyen néven futott, de az mennyei finom íze volt, húsos, szinte magmentes.

wanna írta...

Én szinte mindent befőttet, savanyúságot gőzölök, egyszerű és biztos módszer.
Én a piacokon, ha lehetséges a néniknél rózsaszín, szívformájú paradicsomokat keresek. Nem tudok ettől per pillanat finomabbat.

Rosina írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Rosina írta...

Már régóta keresek hasonló recepteket, mint az egészben eltett paradicsom. Arra lennék kiváncsi, hogy a paradicsom héja és épp marad, nem úszkál az üvegben?
Sárgát én most kaptam ajándékba, de elfogom tenni a magját, hogy ilyen szép salim legyen..:)

wanna írta...

Hello Rosina! Örülök, hogy megtaláltad nálam a rég keresett receptet. Kérdésedre a válasz:
ha hibátlan, kemény paradicsomokat raksz az üvegekbe és betartod a sterilizálási időt, akkor a berakott paradicsomok nem repednek meg.
De még ha egy ici-picit meg is repedne valamelyik, a héja biztos, hogy nem válik le.

Rosina írta...

Szia! Elmondom neked, nagyon elégedett vagyok a recepteddel. Pirosból is csináltam.Kb 2szem repedt meg, de csak egy picit. Légyszíves tegyél fel több hasonló receptet jövőre. Köszi

wanna írta...

Szia Rosina! Ez igazán nagyszerű hír,hogy jól sikerültek a paradicsomok, de reméltem is :).
Minden jó dolgot, ígérem, a jövőben is megosztok.

Rosina írta...

Szia! Valóban nagyon jól sikerültek a paradicsom savanyúságok. De most szeretnék eltenni káposzta salátát télire. Van jó recepted?

wanna írta...

Köszi Rosina!
Káposztát magában (nagyobb mennyiségben:), ez kb. 30 kg) télire általában egy 27 literes speciális kerámiahordóban szoktam eltenni.
Ha ez elmarad, akkor időnként kovászolok: http://relaxotour.blogspot.hu/2011/02/kovaszos-kaposzta.html

Ezenkívül nagy kedvenc a csalamádé:
http://relaxotour.blogspot.hu/2011/08/csalamade.html

Szoktam készíteni káposztasalátát is, ami ugyanúgy készül, mint a csalamádé, de nincs benne csak 3 kg legyalult káposzta, 0,5 kg lereszelt sárgarépa és 0,5 kg vékonyra vágott hagyma, csak minden üveg tetejére még teszek 1 ek jófajta olajat.