2013-09-02

Mascarponés cukkinis kosárkák – Zucchini tartlets



A mascarpone krémsajt vagy tejszínkrém? Ahogy tetszik. Tejszínből készül, túró állagú, sótlan, olasz lágy sajtféle, egy univerzális dolog, az lesz belőle, amit beleálmodunk. Édesítve a legkülönbözőbb desszertek alapanyaga, legismertebb ilyen a tiramisu, melynek én a gyümölcsös változata mellett teszem le a voksom. Sósan, más markáns sajtokkal, zöldfűszerekkel keverve, szendvicsekre kitűnő – írtam korábban a Narancsos mascarpone torta kapcsán. Készítettem már fügével, görögdinnyével, őszibarackkal. Egyik különlegesebb, mint a másik, vacsorákon, partikon „villoghatunk” egy ilyen desszerttel.

 

Most viszont sós mascarpone-variációban gondolkodtam, mégpedig, kés-villa nélkül is könnyen fogyasztható partifalatokban. Így esett a választásom az omlás (linzer) tésztából sült kosárkákra - zucchini tartlets. Ezek a kosárkák is igazi Jolly Jokerek, mert süthetők édesre vagy sósra, és ugyanígy tölthetők édessel vagy sóssal. A kosárkák is többféleképpen készülhetnek: ha van időnk, akkor a tésztát magunk is megsüthetjük, ha nincs, akkor vehetünk félkész vagy fagyasztott tésztát is. A kosárkákat süthetjük együtt a töltelékkel, de előre is, aztán csak tálalás előtt töltjük meg, és pár perc alatta sütőben 220 C fokon „összesütjük”.
Ez egy sós, mascarponés cukkinis változat, együtt sütöttem a kosárkákat a töltelékkel. Előnye, hogy nem kell külön megsütni a zöldségeket, tehát extra zsiradék hozzáadása nélkül készül, ugyanis a mascarpone elég zsírosságot biztosít.


Hozzávalók: 3 gyenge, friss cukkini, 1 schalotta, 2 cikk fokhagyma, friss kapor petrezselyemlevél, 250 g mascarpone, frissen őrölt só, bors, kevés reszelt parmezán

a tésztához: 20 dkg liszt, 12 dkg vaj, 1 tojás, 1 csipet só, olvasztott vaj a formák kikenéséhez
 

Elkészítés:
A vajas tészta készítésénél alapkövetelmény, hogy hideg anyagokkal és gyorsan dolgozzunk. Morzsoljuk össze az átszitált lisztet a vajjal, ezután adjuk hozzá a sót és a tojást. Gyorsan dolgozzuk össze, cipót formálva, fóliába csomagolva egy órára tegyük a hűtőbe.

Közben készítsük el a tölteléket. Gyaluljuk le tökgyalun a cukkinit, sózzuk meg. Hagyjuk a sóban 10 percet állni, hogy levet eresszen, aztán nyomkodjuk ki jól a sóból. Keverjük össze a mascarponéval, az apróra vágott hagymával, petrezselyemlevéllel és kaporral, a kinyomott fokhagymával, daráljunk rá sót és borsot, ízlés szerint.

Ezután a tésztát négyzet alakúra nyújtsuk ki, vágjunk belőle 10x10 cm négyzeteket, és helyezzük a kivajazott sütőformákba. A tésztát a formákban nyomkodjuk kicsit meg, hogy felvegye a sütőforma alakját, és villával szurkáljuk meg.

Töltsük meg a kosárkákat a töltelékkel, reszeljünk rá parmezánt, és 200°C fokra előmelegített sütőben süssük meg. Ez kb 35-40 perc, addig süssük amíg a tészta és a sajt szép pirosra, ropogósra sül. Ebből a mennyiségből 12 (+1) kosárka készült. 



7 megjegyzés:

Hankka írta...

Istenien néz ki, valóban nagyon jó kis partyfalatok! :) Eddig csak édes desszertekbe használtam mascarponét, de nagyon finom lágy, krémes lehet sós töltelékként is! :)

teller-cake írta...

Ide repíthetnél nekem egyet vacsora gyanánt...;-)

marisz57 írta...

Nagyon gusztusosak, kívánatosak a kosárkáid!

Seffer Lilla írta...

Ezsméletlenül guszta kis kosárkák!

Juci írta...

Amikor megláttam a fotót, azonnal beleszerettem a receptbe, hamarosan elkészíteeem én is! Bizony!!!!

Elisabeth írta...

Nagyon gusza és finom kis kosárkák amit a muffin sütőben szépen meg lehet sütni, de mennyire kivánatos, és aranyoskák! Hosszu időig nem hallottam rólad...gondolom vakáción voltál. Örvendek hogy látlak uj dolgokat fel tenni a blogodra!

Gyöngyös írta...

Megsutottem, valami isteni lett!
koszi!