2011-07-30

Vargánya lestyánnal



Az erdei gombák igen különleges alapanyagai minden konyhának, szezonális jellegük miatt pedig különösen értékesek is. Fogyasztásuk egyidős az emberiséggel. A gomba – kitűnő fehérjeforrás, ezáltal vegetáriánusoknak nagyszerű húspótló, és alacsony kalóriatartalma miatt diétázóknak is ideális. De a gomba nemcsak fontos fehérjeforrás, hanem kitűnő fűszer is, pl. a vargánya, a trombitagomba, vagy a lila pereszke. Gombákat általában júniustól az első fagyok beálltáig gyűjthetünk az erdőkben vagy vásárolhatunk meg a piacokon. Aztán már csak szárított vagy konzerv gomba kapható. Én szárítani és konzerválni is szoktam gombát. Is. A vargányát a gombák királyának tartják, több fajtája ismert, kedvező időjárás esetén nyáron is, ősszel is terem. Vargányából általában gombasalátát vagy tejfölös gombát készítek galuskával. Télre konzerválom és szárítom, a konzervből nagyszerű saláta lesz, a szárított gombát fűszerként, ízesítésre használom. Azonban a friss vargányából készült saláta teljesen más, érdemes kipróbálni, a gomba roppanós marad, az ízek kevésbé összeérettek, frissebbek, én mindkettőt szeretem. Azért is szeretem a salátákat, mert még ugyanazon alapanyagokból, de más-más fűszerezéssel mindig újat „alkothatunk”.
Most friss vargányából készítettem salátát. A gomba előkészítése a korábban leírtak szerint történt. Miután kihűlt, fűszereztem. 
Fűszerezés: apróra vágott hagyma, olaj, ecet, só és frissen őrölt bors, petrezselyemzöld vagy lestyán, ízlés szerint. Most a kész salátát apróra vágott lestyánlevéllel szórtam meg.
Nem tudom miért, de én a vargánya mellé rögtön a diót társítom, ezért mindig dióolajat locsolok rá, de más olajjal is kitűnő. Ecet - fűszeres fehér borecet.

Vargánya

2 megjegyzés:

Vicuska írta...

Erre a salátára szívesen beneveztem volna, hol sikerült szednetek?

wanna írta...

Hát, ezt most a piacon :)