2011-03-16

Svéd húsgolyók



A svéd húsgolyók talán a legismertebb svéd étel és azok is ismerhetik az Ikeából, akik sohasem jártak Svédországban.
Nagyon változatos az elkészítési módja, ami talán annak köszönhető, ha igaz, hogy eredetileg a maradékok felhasználása inspirálta a háziasszonyokat az elkészítésére.
Ezért aztán lehet serpenyőben és sütőben sütni, egy-, két- vagy háromféle (marha, sertés, borjú) húst használni hozzá, tejszínnel finomítani, különbözőképpen fűszerezni, csak mindig egy fűszer a közös bennük, a szegfűbors (allspice). Ez nem azonos a nálunk közismert és használt szegfűszeggel. Általában főtt burgonyával, különböző szószokkal és feketeáfonya-dzsemmel tálalják. Természetesen a dánoknak, norvégoknak, finneknek is megvannak a saját húsgolyóreceptjeik. A mi „húsgolyónk”, a fasírozott. Én most, a változatosság kedvéért svéd húsgolyót készítettem, de úgy, ahogy én gondoltam, ez az én svéd húsgolyóm.

Hozzávalók:
30-30 dkg sertés- és marhahús, finomra darálva
1 hagyma
1 tojás
1 zsemle
1 ek zsemlemorzsa
1 dl tejszín
Fűszerek: só, fehér bors, szegfűbors

A húsokat, a lereszelt hagymát, a tojást, a vízbe beáztatott és kinyomott zsemlét, a zsemlemorzsát, a tejszínt és a fűszereket mixerrel, közepes fokozaton jól összekevertem és a masszából kézzel dió nagyságú golyókat formáztam, melyeket forró olajban, időnként megforgatva 10-12 perc alatt kisütöttem.
Főtt burgonyával, feketeáfonya-dzsemmel és a következő egyszerű mártással tálaltam:

2 dl hideg alaplébe belekevertem 1 ek lisztet, közepes hőfokon, 2-3 babérlevelet hozzáadva, sózva, borsozva összeforraltam. A kívánt sűrűség elérése érdekében, ha híg, még forralom, ha sűrű, visszahűtve, hideg alaplével hígítom. A lisztet feltétlen hideg alaplébe kell tenni, mert máskülönben összecsomósodik.
Barnamártást is készíthetünk hozzá. A folyamat hasonló, csak ott a lisztet felolvasztott vajban kezdjük el sütni, és utána engedjük fel vízzel vagy húslével.          

Nincsenek megjegyzések: