2011-10-23

Andalúziai mandulatorta



Ha lehull az első dió a fáról, vagy pláne már megjelenik a piacon, a mandulával, a téli almával együtt – még, ha ragyog is a nap –, ez már az ősz beköszöntét és a tél közeledtét jelenti. Már csak diós, mandulás, almás sütikre gondolok, sok csokival, míg nyáron az eper, málna, szilva volt a favorit. Úgyhogy most is mandulás tortára esett a választásom. Korábban már nagyon bevált nekem az a „módszer”, hogy a lisztet őrölt mandulával váltom ki, így készült már a körtetorta és a svéd mandulatorta is.
Ez a sütemény teához, kávéhoz igazán kitűnő választásnak bizonyult. Egy-kettőre elfogyott. Mivel az alap egy omlós linzertészta, a töltelék sem krémes, mindenki azzal „dobta fel”, amivel akarta. Ki étcsokiforgácsot kért rá, ki fügét, ki egy gombóc vaníliafagylaltot, ki mindkettőt, vagy mindhármat, sőt egy-két mentalevél is passzolt hozzá.
 

Hozzávalók:
- a tésztához: 30 dkg liszt, 10 dkg vaj, 1 tojás, 1 tojássárgája, 8 dkg porcukor, 1 vaníliarúd, 1 csipet só, citromhéj; 

- a töltelékhez: 20 dkg mandula, 4 tojás, 5 dkg porcukor, 0,5 dcl tej, 0,5 dcl édes tokaji szamorodni, fél citrom leve
 

Elkészítés:
A lisztet elmorzsoltam a kis darabokra vágott vajjal, hozzáadtam a cukrot, egy csipet sót, a vanília kikapart belsejét, a tojást, a tojássárgáját, és gyorsan összegyúrtam. Fóliába csomagolva egy órára a hűtőbe tettem.
A krémhez a tojásfehérjét 2 ek cukorral kemény habbá vertem, a sárgáját pedig a maradék cukorral habosra kevertem. A mandulát száraz serpenyőben kicsit megpirítottam, lehűtve megdaráltam és a tejjel, borral és citromlével együtt a sárgájamasszához kevertem. Ezután a tojáshabot a mandulamasszába beleforgattam.
A tésztát a hűtőből kivéve lisztezett táblán kinyújtottam, a sütőformánál kicsit nagyobbra, hogy pereme is maradjon (most 30 cm átmérőjű formát használtam) és a kivajazott sütőformába helyeztem, villával megszurkáltam. Erre ráöntöttem a mandulamasszát, melynek a tetejére lapjában kettévágott mandulaszemeket raktam. 190°C fokos sütőben 40 perc alatt készre sütöttem. 20 perc sütés után letakartam alufóliával, hogy a tetején a mandula meg ne égjen. A sütőből kivéve, miután lehűlt, megszórtam porcukorral.



4 megjegyzés:

Seafalcon írta...

Ez nem ér, mert hizlal!
De az asszony örülni fog a receptnek!

trollanyu írta...

Nagyon szép lett és imádom a mandulát, télen-nyáron:) Mentem a receptet:)

Petra írta...

Nagyon gusztusos lett! :)))

wanna írta...

Köszönöm nektek a dicséretet! Trollanyú, megéri kipróbálni, mert nem bonyolult, és a mandula sokat dob az egyszerű linzertésztán.